12
Jan

0

SchoolAR project: παραγωγή και αξιολόγηση εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας για τον εμπλουτισμό σχολικού εγχειριδίου.

Τα τελευταία χρόνια, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η πρόοδος που παρατηρήθηκε στις φορητές συσκευές (όπως σε έξυπνα κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες) αλλά και στις τηλεπικοινωνίες έχουν επιφέρει τεράστιες αλλαγές στη μάθηση. Από τις αλλαγές αυτές δε εξαιρείται και το παραδοσιακό βιβλίο, το οποίο διαχρονικά εξελίχθηκε και επηρεάστηκε από τις κυρίαρχες τεχνολογικές τάσεις, παίρνοντας μορφές όπως: βιβλία ήχου, πολυμεσικά βιβλία σε CD ROM, διαδραστικά βιβλία στο διαδίκτυο και ψηφιακά βιβλία. Μια νέα μορφή βιβλίων, αποτέλεσμα των τεχνολογικών εξελίξεων, είναι τα βιβλία Επαυξημένης Πραγματικότητας (Ε.Π.), ένας τομέας που χρήζει ιδιαίτερης ερευνητικής προσοχής σε φορητές συσκευές, λόγω των πλεονεκτημάτων που προσφέρει στους χρήστες

Τι είναι τα βιβλία Επαυξημένης Πραγματικότητας

Τα βιβλία Επαυξημένης πραγματικότητας είναι βιβλία που επιτρέπουν στους χρήστες τους την ταυτόχρονη θέαση φυσικών και ψηφιακών πληροφοριών. Η συνηθέστερη μορφή τους αφορά κυρίως έντυπα βιβλία που εμπλουτίζονται με ψηφιακά στοιχεία και τα οποία ο χρήστης μπορεί να δει μέσω κάποιου τεχνολογικού μέσου (κινητή συσκευή, ειδικά γυαλιά Ε.Π., κάμερα H/Υ). Τα ψηφιακά στοιχεία δίνουν την εντύπωση πως συνυπάρχουν με τα φυσικά στοιχεία του βιβλίου, ενισχύοντας τη δυναμική του βιβλίου ως μέσο μάθησης.

Πλεονεκτήματα της Ε.Π. σε επίπεδο ενός σχολικού εγχειριδίου

Χάρη στα συστήματα Ε.Π. που λειτουργούν σε Η/Υ αλλά και- πιο πρόσφατα- σε κινητές συσκευές, τα βιβλία Ε.Π. εμπλουτίζονται με ψηφιακές πληροφορίες (ήχους, εικόνες, βίντεο) και τρισδιάστατα αντικείμενα, παρέχοντας στους χρήστες ένα δυναμικό μέσο μάθησης, αλληλεπίδρασης αλλά και διασκέδασης. Σε επίπεδο ενός σχολικού εγχειριδίου Ε.Π. εντοπίζονται τα εξής πλεονεκτήματα:

  • Τα σχολικά βιβλία περιέχουν μονάχα εικόνες (δισδιάστατες, εκτυπωμένες πάνω στο χαρτί). Η τεχνολογία της Ε.Π. δύναται να παρουσιάσει στον χρήστη ένα τρισδιάστατο αντικείμενο που μπορεί να περιστραφεί και να μεγεθυνθεί,  ώστε να γίνει περισσότερο κατανοητό. Παραδείγματα τρισδιάστατων αντικείμενων που μπορούν να παρουσιαστούν μέσω Ε.Π. για τη παρουσίαση δυσνόητων συνήθως εκπαιδευτικών εννοιών είναι γεωμετρικά στερεά, προσομοιώσεις ανθρώπινων οργάνων, μόρια/άτομα, πλανήτες κ.α.
  • Επιπρόσθετα, η Ε.Π. παρέχει τη δυνατότητα εμπλουτισμού μιας εικόνας/κειμένου του βιβλίου με βίντεο. Καλύτερη επεξήγηση προβλημάτων και πιο εστιασμένη παροχή πληροφοριών.
  • Εύκολη χρήση. Το κινητό και το tablet είναι συνέχεια σε λειτουργία. Δεν χρειάζεται η χρήση του υπολογιστή (αναζήτηση στο διαδίκτυο, αντίστοιχα προγράμματα)
  • Το ψηφιακό υλικό Ε.Π. δύναται να προσαρμοστεί πάνω στην ύλη του μαθήματος και τις ανάγκες των μαθητών-χρηστών.
  • Ένας εύκολος τρόπος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της ύλης των βιβλίων. Λόγω των οικονομικών προβλημάτων της χώρας, δεν υπάρχει η δυνατότητα για νέα βιβλία. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με νέες τεχνολογίες και πρακτικές στην εκπαίδευση χωρίς μεγάλο κόστος.

Η εφαρμογή SchoolAR-Γεωγραφία

Σκοποί του project SchoolAR είναι: (i) η δημιουργία και αξιολόγηση μιας εφαρμογής Ε.Π  για τον εμπλουτισμό ενός ήδη υπάρχοντος σχολικού εγχειριδίου, (ii) η διερεύνηση της προσθετικής αξίας των βιβλίων Ε.Π. σε πτυχές της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας (iii) τα σχεδιαστικά κριτήρια (τόσο σε επίπεδο βιβλίου όσο και εφαρμογής) που κάνουν ένα σχολικό εγχειρίδιο Ε.Π. πιο αποτελεσματικό.

Ως βάση για τον σχεδιασμό της εφαρμογής SchoolAR-Γεωγραφία, επιλέχθηκε η πρώτη ενότητα του σχολικού εγχειριδίου της γεωγραφίας Στ’ δημοτικού που έχει τίτλο «Η Γη ως ουράνιο σώμα». Η ενότητα αποτελείται από έξι επιμέρους μαθήματα τα οποία αναφέρονται σε θεματικά πεδία : i) στο σχήμα και τις κινήσεις της Γης, ii) στους πόλους, τον Ισημερινό και τα ημισφαίρια της Γης, iii) στους παράλληλους κύκλους και τους μεσημβρινούς iv) sτον άξονα και την περιστροφή της Γης v) στην περιφορά της Γης γύρω από τον Ήλιο και vi) το ηλιακό μας σύστημα. Κάθε επιμέρους ενότητα εμπλουτίστηκε με στατικό ή δυναμικό ψηφιακό υλικό, που θα βοηθούσε τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα το περιεχόμενο του βιβλίου και παράλληλα θα κέντριζε το ενδιαφέρον τους. Οι μαθητές μπορούσαν να δουν το ψηφιακό υλικό μέσω κινητών συσκευών, στοχεύοντας επιλεγμένες εικόνες-στόχους του σχολικούς τους βιβλίου.

Η εφαρμογή σχεδιάστηκε με τα λογισμικά Unity3D και Vuforia SKD και διατίθεται δωρεάν για συσκευές με σύστημα Android μέσω του Google Play.

Η έρευνα

Η πρώτη φάση της έρευνας, που αποτελεί μέρος της διαμορφωτικής αξιολόγησης της εφαρμογής, διεξήχθη στα εκπαιδευτήρια «Πυθαγόρας» της Ρόδου το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2017. Τα αποτελέσματα της αναμένεται να ανακοινωθούν στο 11ο Πανελλήνιο και Διεθνές Συνέδριο «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» που οργανώνεται από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη από 19 έως 21 Οκτωβρίου 2018.

Οι συντελεστές

Υπεύθυνος ερευνητής: Τζόρτζογλου Φίλιππος, Εκπαιδευτικός ΠΕ70, M.Ed,Υποψήφιος Διδάκτορας ΠΤΔΕ Ρόδου.

Σχεδιασμός-Προγραμματισμός εφαρμογής: Γεωργίου Σωτήρης, Εκπαιδευτικός ΠΕ19, M.Sc.

Ερευνητής: Σπύρου Σπύρος, Εκπαιδευτικός ΠΕ70, M.Ed. ΠΤΔΕ Ρόδου.

Ακαδημαϊκός υπεύθυνος: Σοφός Αλιβίζος, Καθηγητής ΠΤΔΕ Ρόδου.

Δείτε το βίντεο παρουσίασης της εφαρμογής: